Lenen is cool!
Het is nu definitief: vanaf 1 september 2015 wordt de basisbeurs voor je studie afgeschaft en studenten kunnen dan in de vorm van een lening hun studie afbetalen. Dit is beslist door Minister Bussemaker van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Het lijkt nu nog ver weg maar de realiteit komt steeds dichterbij. Veel studenten en ouders trekken nog vraagtekens bij dit plan van de overheid. Maar het hoeft natuurlijk niet gelijk iets slechts te zijn.
In Nederland vindt men het de gewoonste zaak van de wereld dat het een cadeautje van de overheid is. Integendeel tot de Verenigde Staten waar het de gewoonte is dat (groot)ouders bij de geboorte van het kind een spaarrekening openen om later de studie van dat kind te kunnen betalen. Dus waarom pakken we het ook zo niet aan in ons land? De bedoeling van het hele proces is dat de studenten een lening krijgen en het in hun verdere carrière af kunnen betalen. Voorheen heeft de overheid de studie betaald, de zogenaamde studiefinanciering.
Het voordeel van de lening is dat de overheid er heel veel geld op bespaart. Dit geld kan weer in een hoop andere dingen worden gestopt zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Betere leraren en ook het openbaar vervoer kan verbeterd worden. Zo kunnen de studenten juist meer leren van de door hun gekozen studie. Een win win situatie dus!
Ook helpt het voor het beter bewustzijn van geld van de studenten. Doordat zij het geld nu niet zomaar krijgen zullen ze beter met het geld omgaan. Hun werk wordt ook veel belangrijk en zo kweken we geldbewuste opgeleide mensen voor de toekomst.
Nou bestaat het tegenargument van de mensen die het niet zouden kunnen betalen. Maar als de studenten een hoge opleiding hebben genoten zouden ze een goede baan moeten kunnen krijgen en zouden ze zonder moeite de lening af kunnen betalen. Er wordt uiteraard een uitzondering gemaakt voor de gezinnen die het hoofd net niet boven water kunnen houden. Conclusie: Een lening is zo slecht nog niet!
Het voordeel van de lening is dat de overheid er heel veel geld op bespaart. Dit geld kan weer in een hoop andere dingen worden gestopt zoals bijvoorbeeld het onderwijs. Betere leraren en ook het openbaar vervoer kan verbeterd worden. Zo kunnen de studenten juist meer leren van de door hun gekozen studie. Een win win situatie dus!
Ook helpt het voor het beter bewustzijn van geld van de studenten. Doordat zij het geld nu niet zomaar krijgen zullen ze beter met het geld omgaan. Hun werk wordt ook veel belangrijk en zo kweken we geldbewuste opgeleide mensen voor de toekomst.
Nou bestaat het tegenargument van de mensen die het niet zouden kunnen betalen. Maar als de studenten een hoge opleiding hebben genoten zouden ze een goede baan moeten kunnen krijgen en zouden ze zonder moeite de lening af kunnen betalen. Er wordt uiteraard een uitzondering gemaakt voor de gezinnen die het hoofd net niet boven water kunnen houden. Conclusie: Een lening is zo slecht nog niet!
Deze reactie is verwijderd door de auteur.
BeantwoordenVerwijderenCommentaarformulier zakelijke teksten
BeantwoordenVerwijderenTekst van: Menno Groenenberg
Nagekeken door: Frank Hartman
Wanneer je een hokje aanvinkt, geef dan na punt 30 (zo mogelijk) aan hoe de schrijver de tekst kan verbeteren.
Titel
☐1 De titel maakt niet duidelijk waarover de tekst gaat.
☐2 De titel is onaantrekkelijk.
Inleiding
☐3 De eerste alinea nodigt niet uit tot verder lezen.
☐4 Uit de inleiding wordt niet duidelijk wat het onderwerp van de tekst is.
Middenstuk
☐5 De deelonderwerpen van het middenstuk zijn niet duidelijk herkenbaar aan structurerende zinnen en/of tussenkopjes.
☐6 Sommige alinea’s hebben geen kernzin, nl. alinea ............
☐7 Sommige alinea’s hebben meer dan één kernzin, nl. alinea ............
☐8 In sommige alinea’s staan de kernzinnen niet op een voorkeursplaats, nl. alinea ........
☐9 Sommige alinea’s binnen een deelonderwerp worden niet met elkaar verbonden door signaalwoorden, nl. alinea ............
Slot
☐10 Het slot bevat geen zin waarin de hoofdgedachte van de tekst staat.
X11 Het slot bevat veel nieuwe informatie.
☐12 Het slot bevat een te lange samenvatting.
☐13 De tekst heeft geen krachtige slotzin (uitsmijter).
De hele tekst
☐14 Het is niet duidelijk om welke tekstsoort het gaat.
☐15 Het is niet de tekstsoort die het volgens de opdracht moest zijn.
X16 De betrouwbaarheid van de tekst wordt nergens ondersteund door verwijzingen naar bronnen en/of citaten van deskundigen.
Schrijfvaardigheid > 2 Schrijven en controleren > 3 De tekst controleren en Taalgebruik
Je geeft hier aan of onderstaande fouten in de tekst voorkomen.
Streep die fouten ook aan in de tekst.
X17 De tekst bevat spel- en/of typefouten.
☐18 De tekst bevat interpunctiefouten.
☐19 De tekst bevat formuleringsfouten.
☐20 De tekst bevat zinnen die duidelijk niet van de schrijver zelf zijn.
☐21 Sommige zinnen zijn te lang.
☐22 Er wordt te populaire taal gebruikt.
☐23 Men, je en u worden door elkaar gebruikt.
☐24 Er is te weinig variatie in woordkeuze.
X25 Er is te weinig variatie in zinslengte.
Lay-out
☐26 De titel en/of de naam van de schrijver staan niet op de juiste plaats.
☐27 De tekst is niet geschreven in een zakelijk lettertype.
☐28 Er staan geen twee witregels tussen inleiding, middenstuk en slot.
☐29 Er staan geen witregels tussen de deelonderwerpen.
☐30 Er is niet ingesprongen bij de tweede en volgende alinea’s van één deelonderwerp.
Ik heb het gevoel dat de tekst iets te kort is naar aanleiding van wat de opdracht was. Probeer de volgende keer een wat langere tekst te schrijven.
Commentaarformulier zakelijke teksten
BeantwoordenVerwijderenTekst van: Menno Groenenberg
Nagekeken door: Tim de Graaff
Wanneer je een hokje aanvinkt, geef dan na punt 30 (zo mogelijk) aan hoe de schrijver de tekst kan verbeteren.
Titel
X1 De titel maakt niet duidelijk waarover de tekst gaat.
☐2 De titel is onaantrekkelijk.
Inleiding
☐3 De eerste alinea nodigt niet uit tot verder lezen.
☐4 Uit de inleiding wordt niet duidelijk wat het onderwerp van de tekst is.
Middenstuk
☐5 De deelonderwerpen van het middenstuk zijn niet duidelijk herkenbaar aan structurerende zinnen en/of tussenkopjes.
☐6 Sommige alinea’s hebben geen kernzin, nl. alinea ............
☐7 Sommige alinea’s hebben meer dan één kernzin, nl. alinea ............
☐8 In sommige alinea’s staan de kernzinnen niet op een voorkeursplaats, nl. alinea ........
☐9 Sommige alinea’s binnen een deelonderwerp worden niet met elkaar verbonden door signaalwoorden, nl. alinea ............
Slot
☐10 Het slot bevat geen zin waarin de hoofdgedachte van de tekst staat.
X11 Het slot bevat veel nieuwe informatie.
☐12 Het slot bevat een te lange samenvatting.
☐13 De tekst heeft geen krachtige slotzin (uitsmijter).
De hele tekst
☐14 Het is niet duidelijk om welke tekstsoort het gaat.
☐15 Het is niet de tekstsoort die het volgens de opdracht moest zijn.
X16 De betrouwbaarheid van de tekst wordt nergens ondersteund door verwijzingen naar bronnen en/of citaten van deskundigen.
Schrijfvaardigheid > 2 Schrijven en controleren > 3 De tekst controleren en Taalgebruik
Je geeft hier aan of onderstaande fouten in de tekst voorkomen.
Streep die fouten ook aan in de tekst.
X17 De tekst bevat spel- en/of typefouten.
☐18 De tekst bevat interpunctiefouten.
☐19 De tekst bevat formuleringsfouten.
☐20 De tekst bevat zinnen die duidelijk niet van de schrijver zelf zijn.
☐21 Sommige zinnen zijn te lang.
☐22 Er wordt te populaire taal gebruikt.
☐23 Men, je en u worden door elkaar gebruikt.
☐24 Er is te weinig variatie in woordkeuze.
X25 Er is te weinig variatie in zinslengte.
Lay-out
☐26 De titel en/of de naam van de schrijver staan niet op de juiste plaats.
☐27 De tekst is niet geschreven in een zakelijk lettertype.
☐28 Er staan geen twee witregels tussen inleiding, middenstuk en slot.
☐29 Er staan geen witregels tussen de deelonderwerpen.
☐30 Er is niet ingesprongen bij de tweede en volgende alinea’s van één deelonderwerp.
Mijn gevoel zegt ook dat de tekst iets te kort is naar aanleiding van de opdracht. De volgende keer zal je er ook een conclusie bij kunnen zetten. In de vierde alinea staat ook een typefout.